Zaalhockey

MHC Maarn bevordert het spelen van zaalhockey in de winter en volgt hierbij het beleid van de KNHB. Het spelen van zaalhockey verhoogt de technische ontwikkeling van de spelers en daarmee ook de kwaliteit van het veldhockeyspel. Het houdt de conditie op peil en overbrugt de winterstop.

Zaalcompetitie en training voor de jeugd:

• Voor wie: jeugd vanaf 8 jaar, dus vanaf Mo9 en Jo9.
  • Wanneer: tijdens de winterstop, in de maanden december, januari en februari.
  • Wedstrijden: 6 wedstrijddagen, gemiddeld 2 keer per maand.
  • Spelopzet: teams van 6 spelers, 5 spelers en keeper.
  • Op een speeldag speelt het team 2 korte wedstrijden tegen 2 andere teams. Dus 3 teams komen naar dezelfde locatie en spelen elk 2 wedstrijden van 30 min.
  • Trainingen: 10 keer
  • Materiaal:
  • Veldhockeystick (platte, lichte stick), linker zaalhockeyhandschoen (verplicht) en zaalschoenen die geen strepen geven. Zaalhockeyschoenen worden aanbevolen vanwege stevige uitvoering (bescherming).
  • Verder wordt met een andere bal gespeeld. Er zijn aanvullende eisen voor keepersmateriaal.
  • Kom meer te weten over zaalhockey op de KNHB website: podcasts, video's en artikelen.

Let op bij start zaalseizoen!

• Wedstrijddagen en het trainingsschema worden bekend in november.
  • Wedstrijd informatie LISA: het zaalhockey team staat apart in LISA, alsof de speler in een tweede team zit. Alle wedstrijden zijn aan dit 'zaalteam' gekoppeld.
  • Zaalwedstrijden worden op zaterdag of zondag gespeeld verspreid over de dag, dus soms ook einde middag.
  • Wedstrijden kunnen gepland staan in de weekenden van de kerstvakantie, soms ook op 23/24 december, stem beschikbaarheid en zo nodig invallers tijdig af!
  • Trainingsdagen en -tijden wijken meestal af van het veldseizoen.
  • De club maakt gebruik van de accommodatie Twee Marken. De capaciteit en organisatie zijn anders dan op de club. Ten opzichte van wat we gewend zijn kunnen er eerder veranderingen voorkomen. Het is belangrijk dat coaches updates hierover tijdig delen met ouders, en dus voor iedereen om alert te blijven voor zaalhockey updates.

Werkwijze wedstrijddag en locatie:

• Uit spelen: bij wedstrijden buiten Maarn speelt men twee wedstrijden aansluitend, met tussendoor 10 min pauze.
  • Thuis spelen team: men speelt wedstrijd 1 en 3 en is tussendoor 50 min vrij. Als team verzorg je de zaaldienst doen en fluiten. Hier worden ouders voor ingepland: Jongste jeugd 1 spelbegeleider en bij Jeugd 2 scheidsrechters.
  • Locatie: in plaats van op de club locatie speelt men in een zaalcomplex. Dit staat in LISA aangegeven bij de wedstrijdinformatie.
  • Wat soms verwarring  geeft, is dat een team administratief gezien een uit- of thuiswedstrijd speelt, terwijl dit afwijkt van de realiteit.
  • Bij twijfel is het in LISA aangegeven adres leidend voor de locatie.

Een greep uit de zaalhockey regels:

• Alleen pushen mag.
  • Er zijn geen zijlijnen, maar balken: die kunnen spelers ook in hun voordeel gebruiken door te kaatsen.
  • De bal mag niet hoger dan 10cm van de grond af komen tenzij het een schot op doel is. Bij aanname mag de bal mag maximaal 30 cm omhoog stuiteren zonder dat de tegenstander er hinder van heeft.
  • Spelers mogen niet liggend spelen en scoren. Alleen keeper mag liggend de bal spelen.
  • Wisselen mag op elk moment behalve bij een strafcorner.
  • Meerdere verboden van het opzettelijk hard en direct op tegenstander pushen, zoals na een draai.

En nog andere regels zoals een afwijkende strafcorner opzet. Deze lijst is slechts bedoeld om een indruk te krijgen.

Fluiten / arbitrage:

Scheidsrechters vinden informatie hier:

Checklijst training en thuiswedstrijden Twee Marken:

• Opbouw: De teams die beginnen (training en competitie) leggen de balken neer en tuigen de goals op. Ook dienen er plintbeschermers achter de goals neergelegd te worden.
  • Afbouw: de teams die eindigen in de zaal ruimen de balken, goals en plintbeschermers op.
  • Plintbeschermers in de plunjezak en in het materiaalhok/gedeelte rechts in de zaal. De zaaltas met de nodige formulieren (schadeformulier etc), extra riempjes voor de keepers en wedstrijdballen ligt achter de bar in de 2-Marken.
  • De zaalleiding let op dat de keepers geen metalen gespen aan hun uitrusting hebben, ter voorkoming van schade aan de zaal.
  • Coaches vullen van te voren het digitale wedstrijdformulier in, zodat alle administratie na afloop van de wedstrijd snel afgehandeld kan worden.
  • WIFI is aanwezig, de inlogcode is verkrijgbaar achter de bar van de Twee Marken.

Deze Youtube video geeft een impressie van hoe de zaalleiding verloopt (Regio Noord Holland, publicatie '13-'14).

Rest ons nog om namens alle betrokkenen iedereen een sportief, leuk en leerzaam zaalseizoen toe te wensen. Heel veel plezier.