Huishoudelijk Regelement

Huishoudelijk regelement Mixed Hockey Club Maarn

Versie: 25 Juni 2024


Begripsomschrijvingen.

Artikel 1

Dit huishoudelijk reglement is een nadere uitwerking en aanvulling op de statuten van de vereniging welke zijn vastgesteld door de algemene vergadering op  25 juni 2024. Voor begripsomschrijvingen wordt kortheidshalve verwezen naar de statuten.

 

Tenue en vlag.

Artikel 2

  1. De verenigingskleding bestaat uit, voor heren: een bordeauxrood shirt, witte broek en witte kousen; voor de dames: wit shirt, bordeauxrode rok en witte kousen. Bij gemengde teams dragen de spelers een tenue in gelijke kleursamenstelling, waar de clubkleuren in terugkomen. Gedurende de wedstrijden is het dragen van bovengenoemde kleding verplicht, tenzij op grond van het bondsreglement een andere, in kleur afwijkende kleding, verplicht wordt.
  2. In de verenigingsvlag, -insignes, etc. zullen zoveel mogelijk bovengenoemde kleuren gevoerd worden.

 

Leden

Artikel 3

Junior leden worden nader onderscheiden in:

a)       O18 (Onder 18 jaar, voorheen junior leden A): zijn zij die vóór één oktober van het lopende bondsjaar als bedoeld in artikel 1 van het huishoudelijk reglement van de bond zestien jaar of ouder, doch nog geen achttien jaar zijn;

b)      O16 (Onder 16 jaar, voorheen junior leden B): zij die vóór één oktober van het lopende bondsjaar als bedoeld in artikel 1 van het huishoudelijk reglement van de bond veertien jaar of ouder, doch nog geen zestien jaar zijn;

c)       O14 (Onder 14 jaar, voorheen junior leden C): zij die vóór één oktober van het lopende bondsjaar als bedoeld in artikel 1 van het huishoudelijk reglement van de bond twaalf jaar of ouder, doch nog geen veertien jaar zijn;

d)      O12 (Onder 12, voorheen junior leden D): zij die vóór één oktober van het lopende bondsjaar als bedoeld in artikel 1 van het huishoudelijk reglement van de bond tien jaar of ouder, doch nog geen twaalf jaar zijn;

e)       O10 (Onder 10, voorheen junior leden E): zij die vóór één oktober van het lopende bondsjaar als bedoeld in artikel 1 van het huishoudelijk reglement van de bond nog geen tien jaar zijn;

f)         O9 (Onder 9, voorheen junior leden E): F zijn zij die vóór één oktober van het lopende bondsjaar als bedoeld in artikel 1 van het huishoudelijk reglement van de bond nog geen negen jaar zijn.

g)       O8 (Onder 8, voorheen junior leden F): zij die vóór één oktober van het lopende bondsjaar als bedoeld in artikel 1 van het huishoudelijk reglement van de bond nog geen acht jaar zijn.

h)       Funkeys (voorheen junior leden G): zij die vóór één oktober van het lopende bondsjaar als bedoeld in artikel 1 van het huishoudelijk reglement van de bond nog geen zes jaar zijn.


 

Wijze aanmelding leden, voorwaarden toelating.

Artikel 4

  1. Een natuurlijk persoon die senior lid of junior lid wenst te worden van de vereniging dient een door het bestuur te verstrekken inschrijfformulier geheel ingevuld en ondertekend in te dienen bij de secretaris van het bestuur of een daartoe door het bestuur aangewezen persoon. Minderjarigen kunnen alleen worden toegelaten als junior lid indien het inschrijfformulier wordt mede ondertekend door hun wettelijke vertegenwoordiger. Binnen een maand na het indienen van de aanvraag ontvangt de aanvrager van of namens het bestuur schriftelijk of elektronisch bericht over diens al dan niet toelating als lid van de vereniging. In geval van niet-toelating wordt de reden daarvan vermeld.
  2. Nieuwe senior leden en junior leden dienen eenmalig een jaarlijks door de algemene vergadering vast te stellen bedrag aan entreegeld te betalen. Dit geldt niet voor senior leden die dit worden op grond van het bepaalde in de laatste volzin van artikel 4 lid 3 van de statuten.
  3. Voor diegenen die gedurende het boekjaar (beginnend op één augustus en eindigend op eenendertig juli daaropvolgend) senior lid of junior lid worden, geldt dat zij, indien zij lid worden voor één januari van het betreffende boekjaar, de volledige contributie verschuldigd zijn. Indien zij senior lid of junior lid worden na één januari van het betreffende boekjaar, zijn zij de helft van de contributie verschuldigd.

 

Toelating, rechten en verplichtingen donateurs en sponsoren.

Artikel 5

Het bestuur beslist per individueel geval over de toelating van donateurs of sponsoren alsmede over de voorwaarden van die toelating, waarbij in ieder geval geldt dat:

a)       sponsoren enkel rechtspersonen zijn

b)      donateurs leden en niet-leden kunnen zijn, en zowel natuurlijke als rechtspersonen kunnen zijn;

c)       donateur of sponsor haar bijdrage in een maal aan de vereniging dient te voldoen binnen dertig dagen na ontvangst van de betreffende nota;

d)      het donateurschap of sponsorschap elk jaar stilzwijgend voor een jaar wordt verlengd, tenzij de donateur, sponsor of het bestuur het donateur- of sponsorschap schriftelijk of langs elektronische weg beëindigt met een opzegtermijn van 3 maanden, of tenzij nader schriftelijk of langs elektronische weg tussen het bestuur en de donateur of sponsor anders wordt overeengekomen.

e)       Opzegging namens de vereniging geschiedt door het bestuur.

 

Ledenregistratie.

Artikel 6

  1. De secretaris van het bestuur of een daartoe door het bestuur aangewezen persoon houdt een register bij waarin de namen en de adressen van de leden worden bijgehouden.
  2. De secretaris van het bestuur of een daartoe door het bestuur aangewezen persoon draagt er zorg voor dat de leden worden aangemeld bij de bond.
  3. De vereniging is verwerkingsverantwoordelijke voor persoonsgegevens en verwerkt de gegevens met inachtneming van de toepasselijke privacywetgeving en het informatiebeveiligings- en privacybeleid van de vereniging.


Einde lidmaatschap.

Artikel 7

Bij opzegging van het lidmaatschap door het lid dient het lid de voorschriften van artikel 7 van de statuten na te leven. Indien deze opzegging niet is geschied volgens die voorschriften, kan het bestuur dispensatie verlenen en de opzegging toch tegen het einde van het lopende boekjaar doen geschieden, in geval deze opzegging geschiedde:

a)       wegens verhuizing naar buiten de gemeente waar de vereniging haar zetel heeft;

b)      op grond van medisch advies;

c)       op grond van andere, naar het oordeel van het bestuur, afdoende redenen.


Contributie.

Artikel 8

  1. De contributienota's worden in de maand september van ieder jaar verzonden onder toezicht van de penningmeester van het bestuur. De betalingstermijn is vastgesteld op dertig dagen na factuurdatum.
  2. De vereniging kan leden de mogelijkheid aanbieden hun contributieverplichtingen te voldoen door middel van een automatische incasso. Hiertoe wordt aan deze leden een formulier ter beschikking gesteld met behulp waarvan zij de vereniging doorlopend kunnen machtigen - tot wederopzegging - tot het incasseren van de contributie.
  3. Aan nieuwe senior leden en junior leden kan tezamen met het inschrijfformulier een formulier toegezonden worden door middel waarvan zij de vereniging kunnen machtigen tot het  incasseren van de jaarlijkse contributie, alsmede eenmalig het entreegeld.
  4. Bij de automatische incasso, of andere wijze van betalen, kan desgewenst in meerdere gelijke termijnen worden geïncasseerd. Indien de bank, om welke reden dan ook, afgeschreven gelden storneert op de rekening van het lid dat een machtiging heeft afgegeven zal de vereniging alsnog een contributienota verzenden teneinde het lid in de gelegenheid te stellen aan zijn betalingsverplichting te voldoen. In dat geval wordt de vervaldatum gesteld op één maand na de verzenddatum en zijn € 15 administratiekosten verschuldigd. Na het verstrijken van deze vervaldatum kan, indien betaling niet heeft plaatsgevonden, een invorderingsprocedure worden gestart.
  5. In geval van niet tijdige betaling is het lid zonder nadere aanmaning of ingebrekestelling in verzuim en uit dien hoofde rente en incassokosten verschuldigd.
  6. Een maand na de vervaldatum wordt een aanmaning verzonden. Indien binnen 14 dagen na de datum van deze aanmaning de uitstaande factuur niet betaald is, zijn € 15 administratiekosten plus een boete van 10% voor individuele leden en 5% voor gezinnen, met een maximum (totaal) van € 50 verschuldigd.
  7. Een lid dat twee maanden na de vervaldatum nog niet volledig heeft voldaan aan zijn betalingsverplichtingen, voortvloeiend uit dit huishoudelijk reglement, kan met onmiddellijke ingang worden geschorst door het bestuur. Dit houdt in dat het lid de rechten die aan het lidmaatschap verbonden zijn niet langer kan uitoefenen totdat geheel aan de betalingsverplichtingen is voldaan. Na schorsing kan het bestuur de inning van de vordering uit handen geven. In dat geval komen de (buiten)gerechtelijke kosten volledig voor rekening van het lid. De buitengerechtelijke kosten worden vastgesteld op ten minste 15 % (zegge: vijftien procent) van het te incasseren bedrag of, indien de werkelijke kosten hoger zijn, op die werkelijke kosten.
  8. Een lid aan wie het lidmaatschap is opgezegd kan opnieuw lid worden met ingang van het volgende boekjaar indien hij voor de aanvang van dat boekjaar volledig aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan. Alsdan is dit lid geen entreegeld verschuldigd.
  9. Restitutie van de contributie wordt niet verleend, tenzij vanwege zwaarwegende redenen, zulks ter beoordeling van het bestuur. Een lid dient hiertoe een schriftelijk of elektronisch verzoek te richten aan het bestuur.
  10. Op speciaal verzoek kunnen leden een betalingsregeling voor de jaarlijkse contributie aanvragen bij het bestuur. Dit verzoek dient liefst van te voren, doch uiterlijk binnen 14 dagen na ontvangst factuur elektronisch of schriftelijk gedaan te worden bij de penningmeester. Bij een mogelijke afwijzing van het verzoek, gelden de normale betalingsverplichtingen.


Schadeloosstellingen, boeten en straffen

Artikel9

  1. In het algemeen zal strafbaar zijn zodanig handelen of nalaten, dat in strijd is met de wet, dan wel de statuten, reglementen en/of besluiten van organen van de vereniging, of waardoor de belangen van de vereniging en/of het bestuur worden geschaad.
  2. Het bestuur is belast met het (doen) opleggen van straffen namens de vereniging. Daarnaast kunnen straffen worden opgelegd door of namens de bond. In de procedure voor het opleggen van straffen wordt het beginsel van hoor en wederhoor toegepast.
  3. Het bestuur is bevoegd om, naast een straf die aan een lid wordt opgelegd door of namens de bond, een bijkomende straf namens de vereniging op te leggen.
  4. Tegen een beslissing tot het opleggen van een straf door het bestuur kan het lid beroep instellen bij de algemene ledenvergadering van de vereniging. Dit beroep dient, uiterlijk zes maanden na het opleggen van de straf door het bestuur, aanhangig te worden gemaakt bij de algemene ledenvergadering. Indiening kan per gewone post of per e-mail aan de secretaris van de vereniging. Het bestuur is gehouden het beroep te agenderen in de eerstvolgende algemene ledenvergadering. Indien de algemene ledenvergadering niet binnen zes maanden na het opleggen van de straf gepland staat, dient hiervoor een bijzondere algemene ledenvergadering te worden gehouden.
  5. Een besluit tot schorsing van een lid wordt aan het lid zo spoedig mogelijk, schriftelijk en gemotiveerd, kenbaar gemaakt.
  6. Een periode van schorsing kan niet langer zijn dan zes maanden en kan niet worden verlengd.
  7. De periode van schorsing gaat in op de dag waarop het besluit tot schorsing is genomen, tenzij in het besluit anders is vermeld.
  8. Een schorsing vervalt na afloop van de periode waarvoor deze is opgelegd.
  9. Tijdens de periode van schorsing kan door of namens het desbetreffende lid geen enkel aan diens lidmaatschap verbonden recht worden uitgeoefend, met uitzondering van de aan hem toegekende rechten in het kader van de behandeling van zijn schorsing door de algemene ledenvergadering. Het desbetreffende lid kan tijdens de periode van schorsing ook geen vrijwilligerswerk voor de vereniging verrichten.
  10. Ieder lid is aansprakelijk voor schade die het aan materiaal, dat eigendom is van de vereniging ofwel in bruikleen is afgestaan aan de vereniging, heeft aangericht.
  11. Elke geconstateerde schade wordt geacht te zijn veroorzaakt door het lid of de leden die de desbetreffende zaak het laatst heeft respectievelijk hebben gebruikt, tenzij door de betrokkene(n) het tegendeel wordt aangetoond.
  12. Elk lid dat schade aan materiaal van de vereniging heeft toegebracht is verplicht op verbeurte van een boete van € 100 (honderd euro) deze binnen 48 uur schriftelijk of elektronisch aan het bestuur te melden.
  13. Indien het herstellen van de door een lid toegebrachte schade aan materiaal kosten met zich meebrengt, beslist uiteindelijk het bestuur wie de kosten draagt.
  14. Het bestuur is niet aansprakelijk voor schade toegebracht aan eigendommen van welke aard ook van leden of derden in het gebouw of op het terrein van de vereniging aanwezig.
  15. Het bestuur zal in beginsel door de bond opgelegde boetes op het betreffende lid, team of de betreffende begeleider verhalen.


Bestuur.

Artikel 10

1.       Het bestuur verdeelt in onderling overleg de functies en stelt de taken van ieder bestuurslid vast, met inachtneming van de bepalingen van de statuten en van dit huishoudelijk reglement.

2.       De voorzitter heeft de leiding van de vergaderingen van het bestuur overeenkomstig het bepaalde in artikel 12 lid 7 van de statuten. Hij heeft te allen tijde het recht op inzage van hetgeen onder de overige bestuursleden berust. Alle bestuursbesluiten worden door de voorzitter mede ondertekend. De voorzitter brengt op de jaarlijks te houden algemene vergadering verslag uit van het afgelopen verenigingsjaar. Bij ontstentenis of belet van de voorzitter worden zijn taken waargenomen door een door de overige bestuursleden aan te wijzen lid van het bestuur.

3.       De taken van de secretaris van het bestuur zijn de navolgende:

a.       het voeren van correspondentie uit naam van en in overleg met het bestuur;

b.      het houden van het verenigingsarchief;

c.       het notuleren ter algemene vergadering, tenzij een andere persoon daartoe door het bestuur is aangewezen, en ondertekening van vastgestelde notulen;

d.      het notuleren ter bestuursvergadering en ondertekening van goedgekeurde notulen;

4.       De taken van de penningmeester van het bestuur zijn de navolgende:

a.       het innen en beheren van alle gelden van de vereniging en het doen van betalingen;

b.      het uit naam van het bestuur afleggen van rekening en verantwoording aan de algemene vergadering over de geldstromen binnen de vereniging. Daartoe stelt de penningmeester van het bestuur zich binnen de verleende (interne) volmacht verantwoordelijk voor de onder hem berustende gelden en andere activa die aan de vereniging toebehoren of die de vereniging in bruikleen heeft ontvangen. De penningmeester van het bestuur mag slechts tussentijds aftreden, indien de boeken zijn goedgekeurd door de kascommissie als bedoeld in artikel 14 lid 5 van de statuten dan wel de accountant als bedoeld in artikel 14 lid 4 van de statuten. Indien een penningmeester tijdens een lopend boekjaar aftreedt zal door middel van een overdrachtsprotocol de staat van de boekhouding vastgelegd worden, zodanig dat de onderscheiden verantwoordelijkheden van de scheidende en aantredende penningmeester naar tevredenheid van beiden is vastgelegd. Het protocol wordt door beiden voor akkoord ondertekend en door de voorzitter voor gezien.

5.       Ieder bestuurslid is tegenover de vereniging gehouden tot een behoorlijke vervulling van de hem opgedragen taak. Indien het een aangelegenheid betreft die tot de bestuurlijke taak van twee of meer bestuursleden behoort, is ieder van hen voor het geheel aansprakelijk ter zake van een tekortkoming, tenzij deze niet aan hem is te wijten en hij niet nalatig is geweest in het treffen van maatregelen om de gevolgen daarvan af te wenden.

6.       Het bestuur dient zich integer en transparant op te stellen en te waken voor verstrengelingen van belangen. Het bestuur bevordert in dat verband een open cultuur van beraadslaging, besluitvorming en verantwoording.

7. Als het bestuur van oordeel is dat sprake is van een structureel tegenstrijdig belang en/of verstrengeling van belangen die van materiële betekenis zijn voor de vereniging, kan het bestuur maatregelen nemen conform artikel 9, lid 1 en 2.


 

Commissies.

Artikel 11

1.       De vereniging kent een aantal verschillende commissies. Deze commissies worden ingesteld door het bestuur of de algemene vergadering en kunnen te allen tijde ook door het bestuur of die algemene vergadering worden ontbonden. In geval van onenigheid tussen bestuur en de algemene vergadering, beslist de algemene vergadering. Enkel de algemene vergadering kan de kascommissie aanstellen.

2.       De algemene vergadering of het bestuur kan een benoemingsprocedure vaststellen, welke procedure aan de betreffende commissie schriftelijk of langs elektronische weg bekend wordt gemaakt. In geval van onenigheid tussen bestuur en de algemene vergadering, beslist de algemene vergadering.

3.       Een bestuurslid kan geen deel uitmaken van een commissie, tenzij het bestuur en de commissie gezamenlijk unaniem anders beslissen. Elk bestuurslid heeft het recht de vergaderingen van een commissie bij te wonen; zij kunnen daarin het woord voeren maar hebben geen stemrecht.

4.       Van commissies kunnen ook niet-leden van de vereniging deel uitmaken.

5.       De algemene vergadering of het bestuur zal voor elke commissie een reglement vaststellen, waarin de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de commissie zijn vastgelegd.

6.       Commissies brengen over hun vergaderingen schriftelijk of langs elektronische weg verslag uit aan het bestuur. Commissies brengen bovendien aan het einde van het boekjaar een schriftelijk verslag uit over dat boekjaar aan de algemene vergadering.

7.       Iedere commissie dient voor aanvang van een boekjaar een begroting voor het komende boekjaar in te dienen. Omtrent de financiën van een commissie kan het bestuur een tussentijdse rapportage verlangen.

8.       De vereniging kent in ieder geval de volgende commissies:

a.       de kascommissie;

b.      de technische commissie;

c.       de jeugd-/activiteitencommissie;

d.      de vertrouwenspersoon/-personen;

e.       de accommodatiecommissie;

f.         de scheidsrechterscommissie;

g.       de ledenwervingscommissie ;

h.       de barcommissie ;

i.         de PR en communicatiecommissie.

Desgewenst kunnen commissies samengevoegd worden.

9.       Kascommissie. Indien geen opdracht aan een accountant als bedoeld in artikel 14 lid 4 van de statuten is verleend, benoemt de algemene vergadering jaarlijks uit de leden en wettelijke vertegenwoordigers van junior leden een kascommissie van ten minste twee personen, die geen deel van het bestuur mogen uitmaken. Een van de leden van de kascommissie is niet herbenoembaar. De kascommissie stelt een rooster van aftreden op. De leden van de kascommissie hebben gedurende ten hoogste twee achtereenvolgende boekjaren zitting in deze commissie. De kascommissie heeft tot taak het onderzoeken van de balans en de staat van baten en lasten met toelichting van het bestuur en het uitbrengen van verslag daarvan aan de algemene vergadering. De kascommissie heeft daartoe het recht om van het bestuur te eisen dat inlichtingen worden verschaft, dat de kas en de waarden worden getoond en dat boeken, bescheiden en andere gegevensdragers van de vereniging voor raadpleging beschikbaar worden gesteld.

10.  Voor alle overige commissies geldt dat er een minimum van 3 en maximum van 7 leden of niet-leden deel van uit maken, en dat die commissieleden maximaal 4 achtereenvolgende jaren zitting mogen nemen in de commissie. Commissieleden zijn herbenoembaar in termijnen van maximaal vier jaar.

11.  De technische commissie (TC) heeft tot taak het indelen van trainingen, organiseren van wedstrijden en de opleiding van de jeugd. De TC stelt een wedstrijdsecretaris uit haar midden aan die belast is met het uitvoeren van het wedstrijdreglement van de vereniging.

12.  De jeugd-/activiteitencommissie heeft tot taak het organiseren en begeleiden van sociale activiteiten voor junior leden. De jeugd-/activiteitencommissie initieert, coördineert en organiseert alle evenementen van de vereniging, zowel op sportief als het sociale vlak.

13.  De commissie respect en gedrag heeft tot taak het stimuleren en ondersteunen van respect voor mens en materiaal en goed gedrag van de leden en bezoekers van de vereniging. Daartoe behoort tevens het beoordelen van overtredingen door leden overeenkomstig het in het reglement van de vereniging bepaalde, het aanspreken van leden op hun gedrag of overtreding en het adviseren van het bestuur over te nemen maatregelen conform artikel 6 van de Statuten.

14.  De accommodatiecommissie heeft tot taak het beheren van en het plegen van onderhoud aan de accommodatie van de vereniging, waaronder begrepen de trainings- en wedstrijdmaterialen van de vereniging. De accommodatiecommissie is gerechtigd personen die zich niet in overeenstemming met de door haar ter beheer van de accommodatie gestelde regels gedragen onder opgaaf van redenen de toegang tot de accommodatie van de vereniging te ontzeggen.

15.  De scheidsrechterscommissie heeft tot taak het zorg dragen voor de leiding over wedstrijden en toernooien van de vereniging en voor de organisatie en bevordering van de opleiding tot gekwalificeerd scheidsrechter.

16.  De ledenwervingscommissie heeft tot taak om het ledental in stand te houden en te doen groeien in lijn met de ambities van de vereniging. Deze commissie polst hiertoe continue meningen van leden en geeft ideeën voor verbeteringen door aan de verantwoordelijke bestuurder of commissie. De commissie doet al het nodige om het ledental te doen groeien.

17.  De barcommissie doet al het nodige om in lijn met de doelstellingen van de vereniging de bar te runnen. In het geval van evenementen is de barcommissie eindverantwoordelijk voor het eten, drinken, inrichting van de accommodatie en de compliance met alle wettelijke hygiëne en overige voorschriften.

18.  De communicatie & PR commissie bevordert en ondersteunt de interne en externe communicatie en de public relations van de vereniging. Zij verzorgt tevens het Officieel Orgaan, alsmede alle uitingen op social media en richting de pers, tenzij die vanwege hun inhoud en/of doelgroep voorbehouden zijn aan het bestuur. Het bestuur van de vereniging stelt een hoofdredacteur voor het Officieel Orgaan aan die tevens lid is van deze commissie en nauw samen werkt met de voorzitter van het bestuur van de vereniging.


Officieel Orgaan.

Artikel 12

  1. De vereniging heeft een officieel orgaan (nieuwbrief en/of website), en profileert zich ook actief op relevante social media.
  2. De hoofdredacteur is belast met het opmaken en verspreiden van het officieel orgaan en verantwoordelijk voor de inhoud van alle overige publieke uitingen van de vereniging.
  3. De secretaris van het bestuur, dan wel de wedstrijdsecretaris, maakt in het officieel orgaan melding van:
  4. nieuwe leden;
  5. aankondiging en agenda's van algemene vergaderingen;
  6. wedstrijden en toernooien; en
  7. besluiten en mededelingen, voor zover deze door het bestuur nodig worden geacht.

 

Algemene vergaderingen.

Artikel 13

1.       De voorzitter van de algemene vergadering verleent de leden het woord in de volgorde waarin zij dit hebben gevraagd. De secretaris van de algemene vergadering houdt hiervan aantekening. De voorzitter heeft het recht een lid dat zich volgens zijn mening niet behoorlijk gedraagt het woord te ontnemen of het verblijf ter vergadering te ontzeggen behoudens een geslaagd beroep van de betrokkene op de vergadering.

2.       De secretaris van de algemene vergadering legt ter vergadering een presentielijst neer waarop de aanwezige leden hun naam plaatsen en aantekenen of zij al dan niet stemgerechtigd zijn. Slechts die stemgerechtigde leden wier namen op de presentielijst voorkomen nemen, al dan niet middels een gevolmachtigde, aan de stemmingen deel.

3.       Indien in een ledenvergadering stemming plaatsvindt, zal de voorzitter, indien hem door handopsteken niet duidelijk is of voor een bepaald voorstel een duidelijke meerderheid is, staande de vergadering twee neutrale personen (niet zijnde bestuursleden) aan die de stemmen tellen en van de uitkomst verslag zullen uitbrengen aan de voorzitter; daarna deelt de voorzitter van de algemene vergadering de uitslag van de stemming aan de vergadering mede.

4.       Bij hoofdelijk stemming geschieden de stemmingen in volgorde van de presentielijst met dien verstande dat eerst de stemgerechtigde leden, al dan niet bij volmacht, daarna de stemgerechtigde bestuursleden en tenslotte de stemgerechtigde voorzitter van de algemene vergadering hun stemmen uitbrengen.

5.       Als ongeldige stemmen worden aangemerkt stembiljetten die:

a.       getekend zijn;

b.      onleesbaar zijn;

c.       een persoon niet duidelijk aanwijzen;

d.      de naam bevatten van een persoon die niet verkiesbaar is;

e.       voor iedere verkiesbare plaats meer dan een naam bevatten;

f.       meer bevatten dan een duidelijke aanwijzing van de persoon.

6.       Van het verhandelde in een algemene vergadering worden door de secretaris of de door het bestuur daartoe aangewezen persoon notulen gemaakt. De notulen worden in het officieel orgaan gepubliceerd of op een andere wijze, ter keuze van het bestuur, ter kennis van de leden gebracht en dienen door de eerstvolgende algemene vergadering te worden vastgesteld.


Aansprakelijkheid en verzekeringen

Artikel14

  1. Ieder lid is aansprakelijk voor de door hem aan de eigendommen van de vereniging aangerichte schade. Elke geconstateerde schade wordt geacht veroorzaakt te zijn door hem of hen die de betreffende zaak het laatst heeft of hebben gebruikt, indien en voor zover het tegendeel niet door de betrokkene(n) wordt aangetoond. Leden zijn gehouden een particuliere aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.
  2. De vereniging sluit voor haar leden een aanvullende ongevallenverzekering af.
  3. De vereniging sluit een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af ter dekking van het risico van de aansprakelijkheid van de vereniging en van de leden tijdens de uitvoering van verenigingsactiviteiten tegenover derden.
  4. Leden die voor de verenging zorgdragen voor het vervoer van andere leden naar uitwedstrijden of activiteiten van de vereniging buiten de eigen accommodatie, dragen zorg voor een aanvullende schade-inzittenden verzekering.
  5. Voor de kosten die gepaard gaan met de afdoening van strafzaken e.d. door de bond kunnen de leden niet aansprakelijk worden gesteld.

 

Wijzigingen van dit huishoudelijk reglement.

Artikel 15

  1. Dit huishoudelijk reglement kan slechts door de algemene vergadering worden gewijzigd overeenkomstig het bepaalde in artikel 22 van de statuten.
  2. Een besluit tot wijziging van dit huishoudelijk reglement treedt in werking op de dag volgende op die waarop de algemene vergadering dat besluit neemt, tenzij de algemene vergadering een later tijdstip vaststelt.
  3. Wijzigingen in dit huishoudelijk reglement dienen onmiddellijk ter kennis van het bondsbestuur te worden gebracht.


Dit huishoudelijk reglement is vastgesteld door de algemene vergadering de dato 25 juni 2024 en is per die datum in werking getreden.



Share by: