Arbitrage

De spelbegeleiders & clubscheidsrechters van MHC Maarn

Hier vindt je informatie over spelregelavonden, spelbegeleiding voor de jongste jeugd, de opleiding tot clubscheidsrechter (CS en CS+) en de scheidsrechterscommissie.

Wist je dat:

• Iedereen heeft het in zich om spel te begeleiden.
  • Voor ieder bezoekende team – dus vanaf de F3 – begeleiden wij het hockeyspel. Zo willen we onze jeugdelftallen en ouders/verzorgers op een laagdrempelige manier kennis laten maken met het fluiten van een hockeywedstrijd.
  • Spelbegeleiders en scheidsrechters zich 15 minuten voor aanvang van een wedstrijd kunnen melden in het clubgebouw voor een hesje, oortje & consumptiemunt. Een sportieve inspanning maakt immers dorstig.
  • Ervaren clubscheidsrechters beginnende clubscheidsrechters begeleiden.
  • Wij geen videoscheidsrechter hebben. Naar eer en geweten fluiten, maar niet alle overtredingen zien.

Spelregelavonden

Voor beginnende coaches, spelbegeleiders en clubscheidsrechters organiseren wij regelmatig spelregelavonden. De spelregelavonden hebben tot doel om spelers en ouders/verzorgers de basisprincipes bij te brengen van het hockeyspel. Dit doen we op een interactieve en ontspannen sfeer in het clubhuis van MHC Maarn. De eerstvolgende spelregelavonden worden in de clubagenda op website vermeld.

Spelbegeleiding jongste jeugd (F en E)

Na een goede instructie is het zover! De eerste hockeywedstrijd is voor de ouder/verzorger net zo spannend als voor het kind. Als spelbegeleider begeleid je het hockeyspel. Geef je tekst en uitleg over de gebaren. En probeer je in eenvoudige taal uit te leggen wat typische hockeybegrippen als een inslag of bully zijn. Op de website van de KNHB vind je veel informatie over wat het spelbegeleiden inhoudt. De B-jeugd van MHC Maarn helpt ouders die spelbegeleiden op weg. Zij coachen de spelbegeleidende ouder, en nemen ook een wedstrijd voor hun rekening.

Clubscheidsrechter (CS)

Ouders/verzorgers groeien mee met hun kinderen. En jongvolwassenen (A-jeugd) worden actiever betrokken bij de club. Het behalen van je scheidsrechterskaart is hier onderdeel van. Coaches en aanvoerders promoten dit actief. En als club stellen wij ons clubgebouw ter beschikking tot het gezamenlijk volgen van de e-learning clubscheidsrechter van de KNHB.

Voor ouders/verzorgers betekent dit dat we het volgen van de opleiding promoten vanaf de F-6. Vanaf de E-jeugd is het de bedoeling dat minimaal 1 ouder/verzorger van het spelende kind in het bezit is van een scheidsrechterskaart, zodat de roostermaker per thuiswedstrijd 2 ouders kan inplannen. Ouders kunnen via de scheidsrechterscoördinator van het team begeleiding inschakelen van een ervaren clubscheidsrechter. Deze bespreekt vooraf de wedstrijd, observeert, geeft tijdens de rust tips & trucs en evalueert na afloop.

Clubscheidsrechter+ (CS+)

Het fluiten van wedstrijden geeft je energie, en voelt meer als een hobby. Iedere wedstrijd die je fluit wil je beter zijn, dan de vorige wedstrijd. Je ambieert een hoger spelniveau, zodat jij je talent beter kan ontwikkelen. MHC Maarn werkt daarom actief samen met hockeyclubs uit de directe omgeving die langdurig op hoog niveau spelen. Een jaar lang word je intensief begeleid om het beste uit jezelf te halen. De opleiding CS+ is daarom niet voor iedereen weggelegd. Interesse? Mail dan naar scheidsrechters@mhcmaarn.nlt.a.v. Roger Kamphuis, scheidsrechterscommissie.

Scheidsrechterscommissie

Raymond Ypma (speler/coach Trimmers & coach MD1) en Roger Kamphuis (veteranen 45L/?) vormen samen de scheidsrechterscommissie. De scheidsrechterscommissie is verantwoordelijk voor voldoende instroom van spelbegeleiders, clubscheidsrechters en het verwezenlijken van ambities voor clubleden die clubscheidsrechter+ willen worden. Daarnaast zorgt zij voor voldoende praktijkbegeleiders, die op kwalitatief en coachende wijze hun kennis & kunde delen met beginnende clubscheidsrechters. Ook fungeert de scheidsrechterscommissie als klankbord voor het bestuur en technisch hart van MHC Maarn.

Vragen of opmerkingen, mail scheidsrechters@mhcmaarn.nl

Check hier KNHB de meest recente spelregels en video's!